STUDENT POWER : Anda Mahasiswa Kelas Mana..??

 Bismillah ar-Rahman ar-Rahim..

Suka untuk saya berkongsi dengan teman-teman pembaca sekalian.Pernah saya membaca suatu artikel di laman web.Kemudian,saya terjumpa berkenaan dengan ciri-ciri mahasiswa yang hidup di kampus.Jadi saya catatkan di sini untuk perkongsian yang sangat bermanfaat kepada kita.
----------------------------------------------------------------------------------

Tidak semua mahasiswa itu sama. Mahasiswa yang berani turun ke jalan hanya sebagaian kecil dari jumlah mahasiswa yang ada di kampus. Begitu juga dengan "aktivis", tidak semua mahasiswa berkenan menjadi seorang aktivis kampus. Mungkin hanya 10% dari jumlah mahasiswa yang mahu menjadi aktivis, sisanya....??

Dalam kehidupan kampus terdapat berbagai jenis jalan yang dipilih oleh seorang mahasiswa. Kalau boleh saya gambarkan ada 4 dunia pilihan mahasiswa sekarang :


1. Mahasiswa Aktivis
Adalah mereka yang aktif dalam kegiatan orginasasi kampus,baik organisasi ekstra maupun intra. Mereka mahu untuk berpikir tentang apa yang ada di sekitar mereka (fenomena sosial kemasyarakatan) dan bagaimana mereka mengatasinya. Mereka inilah yang umumnya turun ke jalan untuk berdemo menentang suatu hal yang mereka rsa tidak berpihak pada masyarakat (rakyat) kecil. Dalam dada mereka bergelora nilai-nilai idealisme dan semangat berjuang. Jumlahnya kecil....


2. Mahasiswa Study Oriented
Mereka yang hanya memikirkan tentang kuliah, bagiamana mendapat keputusan cemerlang, lulus cepat dan dapat pekerjaan. Mereka inilah yang dengan senang hati akan menerima tawaran kerja di luar negeri tanpa memikirkan keadaan di dalam negeri. Jumlahnya lebih banyak dari kalangan aktivis,...


3. Mahasiswa Hedonis
Mereka yang hanya sukakan kesenangan, memikirkan kepuasan peribadi, tanpa mahu memikirkan kuliah apalagi berjuang menegakkan nilai-nilai idealisme. Jumlahnya lebih banyak dari aktivis dan mahasiswa study oriented.


4. Mahasiswa Tidak jelas 

Mereka tidak tahu memilih yang mana. Jika sesuatu hal itu mereka rasa suka,mereka akan ikut. Tidak disebut aktivis, tidak juga disebut hedonis mahupun study oriented. Jumlahnya labih banyak dari aktivis namun lebih kecil bila dibanding dengan study oriented dan hedonis.

-----------------------------------------------------

Begitulah keadaan mahasiswa kita.Saya sentiasa memerhati keadaan hidup teman-teman mahasiswa baik di universiti tempatan mahupun luar negara.Masing-masing berbeza.Ada yang jenis aktif bermasyarakat dan aktif di kampus,disamping pelajaran tetap diutamakan.

Ada pula yang jenis terlalu mementingkan kuliah dan talaqqi sehingga tidak mahu bermasyarakat dan hidup dan kesatuan di bawah persatuan,walhal ilmu itu tidak dapat dipraktikkan secara syumul jika kita tidak terjun di medan masyarakat.Walaupun ada yang mendakwa,lapangan perjuangan sebenar adalah ketika kita telah tamat belajar dan bekerja.Bukankah di mana bumi dipijak,di situ Islam dijunjung..?? Dakwah dan gerak kerja Islam perlu kita laksanakan di mana sahaja kita berada.Tidak terhad kepada umur tertentu dan tidak bersyarat setelah kita bekerja.

Lebih memburukkan dan membimbangkan lagi,mahasiswa yang hedonis.Hiburan dan kesenangan lebih utama ketika masing-masing di usia muda.Apa yang mereka kejar ialah kepuasan diri.Tidak memberikan nilai tambah kepada kebaikan masyarakat,bahkan menambah buruk lagi kondisi masyarakat yang kian runcing dan parah dengan gejala-gejala sampah yang busuk.

Bertambah sedih dan memilukan lagi,bila melihat kepada mahasiswa yang tidak jelas prinsip dan matlamat hidup mereka.Mereka ini gagal menjadi mahasiswa.Tidak tahu peranan dan tanggungjawab mahasiswa sebenar.Lebih baik mereka ini keluar bekerja.Sekurang-kurangnya
menambah pendapatan dan membantu keluarga,dari duduk di kampus menghabiskan wang ibu dan bapa, padahal mereka tidak tahu peranan mereka selaku mahasiswa,belajar dan menyumbang jasa kepada kebaikan masyarakat.  


Fikir-fikirkanlah..Anda selaku mahasiswa berada di kelas dan tahap mana..?? Mahasiswa adalah seorang yang bijak memilih..!!


Melakar Cinta Firdausi,InniAkhafullah
0 Responses

.::KENALI PIMPINAN PMRAM SESI 2010::.

.::Video Lagu Rasmi PMRAM::.

Related Posts with Thumbnails

Followers

.:: ARMA ADALAH HAK KITA..!! ::.

.:: ARMA ADALAH HAK KITA..!! ::.

.::Zon Chat::.

.::Ahlan Wasahlan::.


MELAKAR CINTA FIRDAUSI