Hiduplah untuk Akhirat...

 Bismillah ar-Rahman ar-Rahim..


HIDUP.. Terlalu banyak dan luas tasawwur mengenai kehidupan. Begitu panjang dan jauhnya perjalanan hidup ini kita rasai meskipun ianya hanya sebentar cuma. Betapa banyak bahtera DUNIA yang ditenggelamkan oleh ombak mehnah sebelum mereka benar-benar sampai ke destinasi " PERLABUHAN " yang telah ditetapkan.

Adakalanya kita perlu refresh balik minda kita dan ketuk pintu hati dengan pertanyaan " ADAKAH HIDUP KITA HANYA UNTUK DUNIA SEMATA..?? " atau " ADAKAH SEGALA YANG KITA LAKUKAN UNTUK KEHIDUPAN KITA ADALAH AGAR KITA MAMPU HIDUP DENGAN BAIK..?? " Contohnya makan pakai kita adakah untuk menjadikan dunia kita lebih baik.??

Mungkin adakalanya kita tidak menyedari,segala yang kita lakukan dalam kehidupan seharian hanyalah bermatlamatkan dunia semata-mata.Bukan saya katakan semuanya begitu,tetapi adakalnya kita sebagai manusia sering terlupa.Terlupa untuk menjadikan urusan sehari-harian kita adalah untuk AKHIRAT. Kita lupa menjadikan apa yang kita makan,apa yang kita kerjakan adalah untuk akhirat.

Saya pernah membaca satu kata-kata..Yang saya ingat pesanannya iaitu : " Jadilah kamu anak-anak Akhirat, jangan kamu menjadi anak-anak Dunia.. " 

Bila kita sentiasa ingatkan diri kita,apa yang dilakukan adalah semata-mata untuk Akhirat ( meraih redha Allah S.W.T ) , secara automatik segala  perlakuan akan rasa dipandu dan bermatlamat. Apa yang kita buat ada sebab dan manfaat.Selain itu,tentu kita tidak akan buat perkara yang sia-sia dan haram. Begitu sebaliknya kalau kita menjadikan dunia ini matlamat kita,tentu sahaja perkara yang baik akan dikotori dengan unsur-unsur yang tidak berkat atau kotor.

Mudah-mudah hati dan jiwa kita sentiasa disedarkan Allah Taala. Moga-moga apa yang kita lakukan sentiasa mendapat bantuan dan pertolongannya. Terlorong kepada kebaikan dan keberkatan..

Ya Allah..Pandulah diriku yang lemah dan lalai ini..Amin..

Melakar Cinta Firdausi,InniAkhafullah
0 Responses

.::KENALI PIMPINAN PMRAM SESI 2010::.

.::Video Lagu Rasmi PMRAM::.

Related Posts with Thumbnails

Followers

.:: ARMA ADALAH HAK KITA..!! ::.

.:: ARMA ADALAH HAK KITA..!! ::.

.::Zon Chat::.

.::Ahlan Wasahlan::.


MELAKAR CINTA FIRDAUSI